//
vous lisez...
slaap, winter

10 tips voor een goede nachtrust!

Met de winter in aantocht zijn de gebruikelijke dipjes en verkoudheden ook aan een opmars bezig. Hoe kun je je hier nu tegen wapenen? Alles begint bij een goede nachtrust. Voldoende nachtrust tijdens de maand november zorgt ervoor dat je weerstand beter opgewassen is tegen een strenge winter.

Slapen

  1. Probeer niet in slaap te vallen voor de TV, of met uw smartphone of tablet bij de hand. Belangrijk is om in een rustige, donkere kamer te slapen. Daarbij zijn lichtgevende toestellen absoluut niet bevorderend voor de slaap.
  2. 2 à 3 uur voor het slapengaan eet je best geen grote maaltijden meer. Je maag moet alles kunnen verteren en gaan slapen met een volle maag doe je dus best niet!
  3. Veel mensen drinken graag ’s avonds wat alcohol, een glaasje wijn of een biertje. Met het idee dat ze dan gemakkelijker zullen inslapen. Het inslapen zelf gaat dan misschien wel sneller, maar het heeft absoluut geen positief effect op de kwaliteit van je slaap. Je wordt sneller wakker en geraakt dus niet in een diepe slaap.
  4. Lig je ’s nachts vaak te piekeren en na te denken over problemen of to do’s? Leg dan een notitieblokje naast je bed en schrijf je zorgen of zaken die je niet mag vergeten, op. Zo kan je met een gerust hart gaan slapen.
  5. Tijdens de week is het geen slecht idee om zo veel mogelijk op het zelfde tijdstip te gaan slapen. Je hebt dan een vast patroon en dat zorgt ervoor dat de kwaliteit van je slaap erop vooruit gaat.
  6. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging overdag. Als je dagelijks wat beweging hebt dan bevordert dit je slaap. Maar ga niet meer sporten net voor het slapengaan, dit werkt dan weer tegen.
  7. Vermijd middagdutjes. Ze ontregelen je ritme en je kunt er absoluut geen slaap mee inhalen.
  8. Heb je een partner die onrustig slaapt of luid snurkt, denk dan toch even aan het belang van een goede nachtrust en slaap apart of maak gebruik van oordopjes.
  9. Ontspanning net voor het slapengaan is een absolute must! Maak nog een wandeling, geniet van een lekker bad of luister naar wat muziek. Je zult slapen als een roosje!

Last but not least: heb je rekening gehouden met deze tips, maar geraak je om de een of andere reden toch niet gemakkelijk in slaap. Sta dan na 20 minuten toch terug op en doe even iets anders. Het verzet je gedachten en daarna lukt het dan misschien toch!

Publicités

Discussion

Pas encore de commentaire.

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

w

Connexion à %s

Publicités
%d blogueurs aiment cette page :